program własny do wykorzystania w pracy w grupie dzieci 5;6 cio letnich w ramach edukacji dla bezpieczeństwa w Przedszkolu Samorządowym w Gąbinie
autor i realizator programu: mgr IwonaTrzybińska -Lendzion mgr Bogumiła Dobrzyńska
''Musimy budować świat, w którym żadne dziecko nie będzie pozbawione prawa do życia w pokoju i bezpieczeństwie, prawa do wzrastania w atmosferze wolnej od lęku i niepokoju'' Jan Paweł II
Współczesna cywilizacja oprócz dobrodziejstw związanych z postępem naukowo- technicznym brutalnie wkroczyła w nasze życie. Codziennie jesteśmy obserwatorami zachowań, które określamy mianem przemocy, gwałtu, agresji. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z niebezpieczeństw, jakie grożą naszym dzieciom. Niemożliwością niestety jest całkowite ich wyeliminowanie. Niebezpieczeństwo może pojawić się zupełnie niespodziewanie, nawet w czasie zabawy, wtedy, gdy czują radość, zaciekawienie czy beztroskę. Zabawa powoduje pozostawienie " z boku" racjonalnego myślenia i trafnej oceny swojej działalności. Ale możemy zmniejszyć lub ograniczyć możliwość ich zaistnienia. Rodzice wysyłając swoje dziecko do przedszkola powierzają je pieczy nauczycielom. I od ich odpowiedzialności i jakości pracy zależy bezpieczeństwo dzieci. To, w jakim stopniu dzieci będą stosować się do elementarnych zasad bezpieczeństwa zależy od dorosłych, konsekwencji w przekazywaniu tej wiedzy i umiejętności. Dlatego niezmiernie ważne jest to, co się oferuje dziecku. Opracowując program edukacji dla bezpieczeństwa chcemy, aby dzieci z naszej grupy posiadały odpowiednie nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym. Chcemy wyposażyć dzieci w umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, nauczyć umiejętności przewidywania skutków swoich działań oraz stymulować poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych. Nasze dzieci będziemy wychowywać na ludzi otwartych na świat, umiejących znaleźć w nim swoje miejsce bez agresji, przemocy i sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu.
SPIS TREŚCI
Wstęp 1. Struktura organizacyjna programu; 2. Cele edukacyjne; 3. Metody i formy pracy; 4. Materiał nauczania; 5. Oczekiwane osiągnięcia dzieci; 6. Ewaluacja programu; 7. Bibliografia
1. STRUKTURA ORGANIZACYJNA PROGRAMU
Opracowany program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, ABC ...Programem wychowania przedszkolnego XXI wieku Anny Łady -Grodzickiej i Koncepcją wychowawczą przedszkola. Program będzie realizowany w grupie dzieci 5,6 cio letniej. Treści programu będą skorelowane z książkami ABC - sześciolatka i ABC ...pięciolatka. Wiadomości dotyczące edukacji dla bezpieczeństwa będą wprowadzane w obrębie wybranych tematów zajęć i dotyczyć będą następujących tematyk kompleksowych: - Droga do przedszkola; - Organizujemy jesienne wycieczki; - Świat techniki; - Czekamy na Mikołaja; - Ach ta zima; - Zabawy i sporty zimowe; - Witamy cię wiosno - Tradycje wielkanocne; - Dbamy o swoje zdrowie i czyste środowisko; - Lubimy czytać o bohaterach; - Bezpieczne wakacje
Program uwzględnia treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego "Nabywanie umiejętności przez działanie" oraz realizowany będzie w ramach określonych obszarów edukacyjnych.
2. OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
- Kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań w czasie gier, zabaw w domu, w przedszkolu i na drodze; - Nabywanie umiejętności prawidłowego zachowania się wobec obcych; - Rozwijanie odporności i sprawności ruchowej; - Przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń; - Uświadomienie złożoności otaczającego świata i ukazanie miejsca i roli człowieka w tym świecie; - Wprowadzanie dzieci w świat wartości uniwersalnych / dobro, prawda, kłamstwo itp. / - Poznawanie i stosowanie symboli i znaków; - Wdrażać dzieci do zachowań asertywnych, a przede wszystkim umiejętność zdecydowanego i skutecznego odmawiania ; - Umiejętność przewidywania przez dzieci skutków zachowań niepożądanych, ryzykownych;
3. METODY I FORMY PRACY
Dla zapewnienia wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka , konieczne jest wykorzystanie różnorodnych metod i form pracy. Wprowadzając tematykę związaną z wychowaniem dla bezpieczeństwa, chcąc rozbudzić zaciekawienie i zainteresowanie dzieci, sprowokować do działania oparliśmy się na metodach czynnych , słownych i percepcyjnych a w szczególności na metodach aktywizujących . Metody te to: - pogadanki; - pokazy ; - instruktaże; - drama ; - burza mózgów; - teatrzyki; - skojarzeń typu słoneczko - opowiadania twórcze; - przykłady.
Podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa , która stanowi główny i naturalny sposób zaspokojenia potrzeb małego dziecka. Oprócz zabawy wykorzystane będą inne formy takie jak: wycieczki , spacery, zajęcia itp .
4. MATERIAŁ NAUCZANIA
1. Bezpieczeństwo na ulicy - Jezdnia nie jest miejscem zabaw; - Podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drogach; - Podstawowe znaki drogowe, sygnalizacja świetlna; - Na ulicy poruszamy się tylko z dorosłymi
2. Zachowanie ostrożności w czasie zabawy - Zabawa tylko w miejscach bezpiecznych; - Nad wodę i do lasu tylko z dorosłymi ; - Ślizganie na lodowiskach, zjeżdżanie na sankach w miejscach dozwolonych i w obecności osób dorosłych; - Nie wolno bawić się zapałkami /ogniem /
3. Zachowanie się w kontakcie ze zwierzętami - Zachowanie się podczas ataku psa
4. Zachowanie się gdy się zgubi - Zna swoje miejsce zamieszkania ; - Zwraca się o pomoc do policjanta lub osoby dorosłej 5. Kontakty z osobami obcymi - Postawa wobec osób obcych; - Sposób reagowania na namowę , kiedy i jak odmawiać; - Nie pozwalać dotykać się obcemu; - Nie wpuszczać do domu; 6. Niebezpieczne miejsca i sytuacje w domu - Elektryczność, gaz, leki, woda itp.
7. Zachowanie się w czasie pożaru - Wzywanie pomocy dorosłych; - Jak poruszać się po palącym pomieszczeniu; - Wezwanie straży pożarnej - Jak zapobiegać pożarom
8. Pomoc przy skaleczeniach i krwotoku z nosa - Przyłożenie do rany gazy; - Wzywanie pomocy dorosłych - Zapobieganie urazom; - Ułożenie głowy i środki przy tamowaniu
5. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
- Wie jak bezpiecznie poruszać się po ulicy, drodze - Rozpoznaje podstawowe znaki drogowe, zna ich znaczenie - Wie co to "zebra", sygnalizator świetlny - Potrafi praktycznie zademonstrować sposób poruszania się pieszych i pojazdów - Potrafi prawidłowo poruszać się chodnikiem i drogą wiejską - Umie bezpiecznie przechodzić przez jezdnię - Wie, że nie należy bawić się na drogach i w ich pobliżu - Wie, że należy używać znaczków odblaskowych - Rozumie konieczność poruszania się dzieci po ulicach tylko w obecności dorosłych - Wie, że podczas jazdy samochodem musi korzystać z fotelika, podkładki i pasów - Zna kierunki: strona lewa, strona prawa - Zna kolory - Zna figury geometryczne - Wie gdzie i jak bezpiecznie można się bawić - Wie, że nie wolno ślizgać się na zamarzniętych stawach, jeziorach, rzekach - Wie, że nie wolno zjeżdżać na sankach, nartach w pobliżu drogi - Wie, że można kapać się tylko w miejscach dozwolonych i pod opieką dorosłych - Wie czym grozi zabawa zapałkami, zapalniczkami, petardami - Wie, że nie należy zbliżać się do grilla, ogniska - Potrafi zachować ostrożność podczas zabawy - Potrafi odmówić, gdy kolega namawia go do niebezpiecznej zabawy - Zauważa negatywne zachowania czyniące przykrość i krzywdę innym - Potrafi zachować ostrożność w kontaktach ze zwierzętami respektując ich zwyczaje - Potrafi rozpoznać różnice w wyglądzie i zachowaniu psa łagodnego i groźnego - Wie, że psy mogą być chore, agresywne i atakować bez powodu - Wie, że nie należy drażnić psów - Rozumie konieczność unikania kontaktów z bezpańskimi i cudzymi psami - Umie odpowiednio zachować się podczas ataku psa tak, aby ponieść jak najmniejszą szkodę - Wie, że należy powiadomić dorosłych o kontakcie z agresywnym psem - Wie, że nie należy oddalać się od rodziców, opiekunów, miejsca zamieszkania, zabawy - Zna imię, nazwisko oraz swój adres zamieszkania - Wie jak się zachować i kogo prosić o pomoc, gdy się zgubi - Zna numer telefonu do domu, do pracy rodziców oraz telefony alarmowe: Policji, Straży pożarnej, Pogotowia - Umie posługiwać się telefonem - Wie kto to jest "obcy"i jak wystrzegać się kontaktów z nim - Umie ocenić postępowanie drugiej osoby - Wie, że nie wszyscy dorośli mogą mieć wobec niego dobre zamiary - Wie kiedy i od kogo może przyjmować prezenty, słodycze, zabawki - Wie co to jest "zły dotyk" - Potrafi powiedzieć "obcemu"- NIE, odmówić przyjęcia upominku, zaproszenia do domu, wpuszczenia do mieszkania, propozycji przejażdżki samochodem, "złego dotyku" - Rozpoznaje i odczytuje znaczenie gestów, ruchów, mimiki - Wie, że o każdym spotkaniu z nieznajomym należy powiadomi dorosłego - Wie, że lekarstwa może przyjmować tylko w obecności dorosłego - Wie jakie skutki może wywołać zabawa wodą, środkami chemicznymi - Rozumie, że nie może samowolnie korzystać z urządzeń elektrycznych - Wie, że nie może włączać kuchenki gazowej - Wie, że zabawa zapałkami, zapalniczką może spowodować pożar - Umie wskazać przedmioty , którymi może się poparzyć, wie że nie wolno ich dotykać - Wie jak należy poruszać się w czasie pożaru w palącym się pomieszczeniu i jak bezpiecznie je opuścić - Zauważa konieczność powiadomienia dorosłego gdy znajdzie zapałki, zapalniczkę - Umie właściwie zareagować gdy zauważy niebezpieczeństwo pożaru - Wie, że strażacy są po to aby nam pomóc więc nie należy się ich bać i utrudniać im wykonywanie pracy - Wie jakimi przedmiotami może się skaleczyć - Wie jakich środków należy użyć aby opatrzyć ranę - Potrafi opatrzyć ranę różnymi środkami opatrunkowymi (gaza, bandaż, plaster) - Umie właściwie zareagować w przypadku zranienia siebie lub innych - Wie, że kontakt z krwią innego człowieka może być niebezpieczny - Wie w jakich sytuacjach może dojść do krwawienia z nosa, umie ich unikać - Potrafi udzielić pomocy sobie i koledze ( zachowuje właściwą postawę, tamuje krwotok chusteczką lub chłodnym kompresem) - Wie, że o skaleczeniach, krwotokach z nosa należy zawsze powiadomić dorosłego - Orientuje się w schemacie ciała i przestrzeni - Dokonuje analizy i syntezy wyrazów - Potrafi rozwiązywać zagadki słowno- obrazkowe, rebusy, plątaninki itp. - Prawidłowo reaguje na sygnały wzrokowe i słuchowe - Umie porównywać przedmioty pod względem kształtu, koloru, przeznaczenia itp. - Sprawnie liczy liczebnikami głównymi i porządkowymi - Potrafi opowiadać treść obrazków, umie ułożyć je w kolejności zdarzeń - Wie jak układać wyrazy w diagramie krzyżówki, umie odczytać hasło - Potrafi rozwiązywać działania matematyczne - Potrafi czytać proste wyrazy i zdania
6. EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja to sposób działania , za pomocą którego opisujemy rezultaty końcowe zaistniałych faktów zarówno z pozytywnej jak i negatywnej strony lub dla podwyższenia jakości pracy.
W programie Plastelinek wśród lasów Gąbińskich zastosujemy następujące metody ewaluacyjne:
- Autorefleksja na podstawie obserwacji; - Opinia rodziców - ankieta; - Quiz wiedzy o bezpieczeństwie; - Prace dzieci; - Ewaluacja zajęć dydaktycznych
7. BIBLIOGRAFIA
1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego 2. A.Łada - Grodziecka / red / ABC? program wychowania przedszkolnego XXI wieku WSiP. 3. Program Bezpieczna Polska - Bezpieczna szkoła M E N i S Warszawa 2002 r 4. R. Jaworska Poradnik wychowania zdrowotnego / bezpieczeństwo / 5. książki broszury: Policja nie tylko dzieciom wydawnictwo , Nie igraj z ... Zima , Nad wodą, Wydawnictwo BOG. ART. 6. Jagoda Jóżwiak; "Nie będę jedynakiem" 7. D. Klus- Stańska, M. Nowicka "Bezpieczeństwo dzieci"
|